Catalogue of the Late Roman, Byzantine and Barbaric Coins in the Charles University Collection (364 - 1092 A.D.)
Gambacorta, Federico
brožovaná, 96 str., 1. vydání vydáno: březen 2013
Je velkým problémem sbírek archeologické či historické povahy, nejenom mincí, pokud nejsou publikační formou prezentovány odborné veřejnosti. Prezentovat skupinu mincí zveřejněných v tomto katalogu znamená nejen je chránit jako veřejný majetek jedné konkrétní univerzity, ale dát je k dispozici celé vědecké společnosti a tím umožnit pokrok v oblasti historických a numismatických studií. V práci Federica Gambacorty lze proto uvítat významné rozšíření publikovaného numismatického materiálu ve vlastnictví Univerzity Karlovy. Tato práce důstojně navazuje na dílo V. Marka, který před více než čtvrtstoletím podnikl první krok k publikaci univerzitní mincovní sbírky. Oproti původnímu rozhodnutí věnovat se pouze pozdně římským mincím autor do svého zpracování zahrnul rovněž mince byzantské a barbarské.
Tento katalog seznamuje publikum se skupinou mincí, které byly samy o sobě hlavními postavami a svědky doby, kdy byly vytvořeny. Mince narozdíl od jiných kategorií objektů byla používána na všech společenských úrovních a všude dokázala předat srozumitelné informace i těm, kteří neuměli číst. Obrazy na nich zpodobených vládnoucích císařů, členů císařské rodiny, dědiců a ručitelů kontinuity a stálosti říše tyto osoby umožňují rozpoznat a představují vhodné modely k napodobení u poddaných všech tříd. Jiná vyobrazení na reverzu mají za účel uklidňovat uživatele ohledně úsilí císaře o zajištění míru, solidnosti institucí, neporušenosti hranic. V poslední fázi říše se množí legendy oslavující vítěze císařů, slávu Římanů, bezpečnost státu, obnovu státu, zdraví státu a concordie císařů s vyobrazením Říma na trůně a se symboly moci. Typy a legendy na mincích nás informují o sociálních a náboženských změnách, které proběhly ve struktuře římské říše v době od Konstantina Velikého a dále. Byzantské mince a mince vyráběné Ostrogóty v Itálii v posledním století výroby mincí před krizí, která v západní části starého římského impéria způsobí zmizení mince, se prakticky od mincí římských neliší.
Foreword
Introduction
Note to the catalogue
Symbols and abbreviations
THE CATALOGUE
Late Roman Coins
Eastern Empire
Western Empire
Byzantine Coins
Arab-Byzantine Coins
Barbaric Coins
INDEXES
Authorities
Mints
Denominations
Obverse Legends
Reverse Legends
Obverse Types
Reverse Types
CONCORDANCES
Catalogue Number/Inventory Number
Inventory Number/Catalogue Number
Bibliography
Plates
Mince představuje jedinečný a originální doklad, výjimečné svědectví o době, kdy byla vytvořena a kdy zajisté zastávala úplnější funkci než jakýkoli jiný starověký artefakt. Na rozdíl od jiných kategorií objektů, například od soch nebo basreliéfů, měla mince daleko rozsáhlejší rozšíření a byla používána na všech společenských úrovních, jak na těch nejvyšších, tak i na těch nejchudších. Mince je všudypřítomná a používají ji neustále, byť v různých poměrech a různými způsoby, jak členové bohatých rodin, tak i méně zámožné rodiny, až po žebráky.
Mince dokázala všem předat řadu dobře srozumitelných informací: výmluvná poselství legend, které doprovázejí typy a které byly v samotných typech vypracované tak, aby byly dost jasné i těm, kteří neuměli číst.
Profily vládců umístěné na mincích jsou obrazy moci a jako takové se šíří velkou rychlostí, stejnou rychlostí, jakou se šíří obchod, při němž mince hraje hlavní roli, je jeho příčinou a následkem. Obrazy umožňují poznat a rozpoznat vládnoucího císaře, představují vhodné modely k napodobení u poddaných všech tříd.
Typy zdobené obrazy vládnoucího císaře, zejména z profilu, ale rovněž zepředu, stejně tak, jako i obrazy ostatních členů císařské rodiny - jeho ženy, zvaná Augusta (vznešená) nejenom jakožto partnerka císaře, nýbrž také proto, že svou schopností plodit byla ručitelkou dynastické posloupnost, pak obrazy vlastních a adoptivních dětí, dědiců a ručitelů kontinuity a stálost říše.
Zejména, když začaly nastávat čím dál tím častěji kritické situace, jiná vyobrazení na reversu mince mají za účel uklidňovat uživatele ohledně úsilí císaře, aby zajistil mír, solidnost institucí, neporušenost hranic. V poslední fázi říše se totiž množí legendy oslavující vítěze císařů (Victoria Augustorum), slávu Římanů (Gloria Romanorum), bezpečnost Státu (Securitas Rei Publicae), Obnovu Státu (Reparatio Rei Publicae), Zdraví Státu (Salus Rei Publicae), spojené s typy, nabízející obrazy triumfálních vítězů čí císaře, ve chvíli, kdy čelí nepříteli a porazí ho anebo po porážce strhne k svým nohám. I legenda Concordie císařů (Concordia Angustorum) doprovázená vyobrazením Říma sedícího na trůnu s helmou na hlavě a se symboly moci (jablko a žezlo), je jedním z obrazů, které se spolu se svým uklidňujícím efektem ve společnosti, která neznala naše moderní komunikační prostředky předávaly od jednoho k druhému. Císařská propaganda si za vlády některých císařů dokonce vymýšlí neexistující výročí, jako například blahopřání k dosažení určitého počtu let vlády (které ve skutečnosti dosaženo nebylo) spojené s přáním další, stejně dlouhé doby podobně dobré vlády.
Dále typy a legendy napsané na mincích nás lépe než jiné druhy objektů informují o sociálních a náboženských změnách, které proběhly ve struktuře římské říše v době od Konstantina Velikého a dále. Zejména v emisích Konstantinových dětí zprvu několik vedlejších symbolů, posléze hlavní typy zabírající revers mincí stále více otevřeně odkazují na rostoucí sílu křesťanského prvku ve státním aparátu: objevuje se nejprve malý řecký kříž umístěný na praporu, později zabírá christogram uprostřed písmen A a Q celý prostor reversu v emisích Magnentia, až po emisích Constantia II a Vetramona, kde se objeví explicitní nápis Hoc signo victor eris.
Po Theodosiových ediktech jsou odkazy na křesťanství jako na státní náboženství již explicitní a takovými budou čím dál víc v emisích obou častí Říše po oficiálním rozdělení, které nastalo v době Honoria a Arcadia, dětí císaře Theodosia, Byzantská mince - přímý dědic mince římské - a mince vyráběná Ostrogóty v Itálii se v podstatě neliší od dřívějších typů a zajišťuje poslední století výroby mincí před krizí, která v západní části starého římského impéria způsobí zmizení mince a jejího svědectví ze společenského života po několika staletích.
Zásluhou tohoto katalogu je to, že seznamuje publikum se skupinou mincí, které byly samy o sobě hlavními postavami a svědky dějin. Poznat je prostřednictvím tohoto katalogu znamená nejen je chránit jako veřejný majetek jedné konkrétní Univerzity, nýbrž je dávat k dispozici celé vědecké společnosti a tím umožnit pokrok v oblasti historických a numismatických studií. i
Z recenzního posudku: Dr. Fiorenzo Catalli
Catalogue of the Late Roman, Byzantine and Barbaric Coins in the Charles University
- Kód výrobku: Catalogue of the Late Roman, Byzantine and Barbaric Coins
- Dostupnost: 1
-
260CZK
- Cena bez DPH: 260CZK