Úvodní slovo
Znalosti finanční matematiky by měly být samozřejmou součástí života každého z nás, neboť je uplatníme nejen v bankovních ústavech a při rozhodování o investicích firem, ale také při každodenních úvahách nad rodinnými financemi a zejména
v otázkách krátkodobého a dlouhodobého plánování.
Finanční aritmetikou jsem se začal hlouběji zabývat před více než patnácti lety. Obrovskou pomoc mi na počátku poskytla učebnice Bohuslava Eichlera Úvod do finanční matematiky ([E1]). Zprvu jsem chtěl jen obohatit klasickou výuku matematiky na střední škole o další zajímavou aplikaci,
s postupem času jsem si však uvědomil její důležitost a praktické využití.
Také moji studenti nejprve nahlíželi¨na zadávané úlohy chladně a ani
u kolegů jsem neviděl příliš velkou podporu. Pomohl mi denní tisk, v
němž jsem nacházel další „důkazy“ ukazující nezbytnost dobrých znalostí
z fnanční matematiky. Během hodin jsem předkládal různé praktické situace, jejichž řešení vyžadovalo znalosti finanční matematiky. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Studenti začali sami tvořit „scénáře“ finančních problémů a jejich zájem o finanční matematiku narůstal. Začlenění této kapitoly do osnov matematiky však nebylo povinné a také vyučující matematiky k
tomu přistupovali a dosud při stupují dosti laxně
z několika důvodů. Jedním z
nich je neochota měnit zaběhnutou rutinu a druhým je obava z
neznáma, neboť většina z nich tuto látku, stejně jako já,
dříve nestudovala. Tyto zkušenosti mě vedly k dalšímu hlubšímu studiu a zásadně ovlivnily výběr tématu této monografie
V monografii se pokusím podrobněji rozvinout a objasnit své důvody výběru tématu
. Ukážu, jaké mohou být následky neznalostí finanční matematiky a jak tomu lze zabránit. Připomenu úroveň výuky finanční aritmetiky v jednotlivých časových obdobích. Předvedu křehkost vzdělávacích systémů, které podléhají politické moci, a náročnost nápravy
nešetrných zásahů do vzdělávacích osnov. Základní kapitoly finanční matematiky byly nedílnou součástí středoškolské matematiky a
ž do zřízení Protektorátu Čechy a Morava v
roce 1939, během něhož němečtí okupanti systematicky likvidovali českou vzdělanost.
Základy finanční matematiky svoji pozici potom ztratily a pokus o znovuoživení přerušil na více než čtyřicet let nástup komunistů k moci. V současnosti se snažíme navrátit finanční matematice renomé důležitosti a nepostradatelnosti. Řada matematiků, didaktiků a učitelů
vysokých i středních škol během posledních dvaceti let sepsala kvalitní publikace a studijní materiály. Velkým problémem však zůstává jejich přijetí vyučujícími a následně studenty, nemluvě o vyčlenění prostoru v již tak naditých učebních osnovách. Předkládanou
monografií chci usnadnit rozhodování školních metodiků o rozsahu výuky finanční matematiky a
především podtrhnout důležitost finanční matematiky, která by měla být součástí všeobecné gramotnosti občanů. V monografii se zabývám historií matematiky, především však historií vyučování matematice, didaktikou matematiky a metodikou finanční matematiky. Snažím se
také reagovat na závažné problémy současného vzdělávacího procesu s důrazem na výuku finanční matematiky.
Analyzuji rozsah, pojetí a náročnost finanční matematiky v učebnicích a sbírkách pro střední školy , které byly u nás užívány v průběhu více než 100 let. V první kapitole shrnuji potřebné minimální
znalosti z finanční matematiky, připomínám důležité pojmy a předkládám
základní vzorce. V dalších kapitolách se věnuji učebním textům příslušných
období. Jejich rozdělení jsem zvolil podle přímé souvislosti s
politickým děním v naší republice. Hranice jednotlivých časových období jsou natolik
ostré, že lze kapitoly považovat za téměř samostatné celky: druhá kapitola: 1908–1918; třetí kapitola: 1918–1939; čtvrtá kapitola: 1939–1945; pátá kapitola: 1945–1989; šestá kapitola: 1989
– současnost.
Každá kapitola nese podtitul vystihující situaci z pohledu pozice finanční matematiky či z pohledu širšího pojetí vzdělání: druhá kapitola: Udržování vysokého standardu; třetí kapitola: Rozvoj kvalitního dědictví; čtvrtá kapitola: Likvidace české inteligence; pátá kapitola: Devastace finanční matematiky; šestá kapitola: Renesance finanční matematiky. Úlohy uvedené v
monografii cituji v úplném znění, tj. S dobovým pravopisem, zachoval jsem také dobové typografické úpravy matematických zápisů. Jedinou výjimkou je umístění desetinné čárky, jež byla v prvních dvou zkoumaných obdobích psána ve výšce jako dnes symbol násobení. Aby
nedošlo k omylům, použil jsem dnešní formu zápisu.
Uvědomuji si, že ačkoliv jsem prostudoval obrovské množství učebnic a dalších publikací, mohou existovat učebnice v monografii nezmíněné. Domnívám se však, že všechny stěžejní a důležité texty jsem podrobil důkladné analýze, z níž jsem vyvodil závěry související s jejich přínosem k budování finanční gramotnosti. V závěru předkládám náměty na organizaci dodatečného a
trvalého začlenění finanční matematiky nejen do školních osnov, ale i do běžného života občanů, kteří již opustili školní lavice.
Vyšlo červenec 2013, 366 stran,
6
Obsah
Úvodní slovo
3
Obsah
6
1. Teoretické minimum
finanční matematiky
8
1.1 Procentový počet
8
1.2 Úročení
8
1.3 Jednoduché úročení
1
0
1.4 Složené úročení
1
1
1.5 Spoření
1.6 Důchod
1.7 Úvěr
1.8 Umořovací plány
1.9 Přehled
základních vzorců
1.10 Shrnutí
1.11 Seznam literatury a internetových zdrojů
2. Finanční matematika na středních školách vzávěrečném období Rakousko-Uherské monarchie (udržování vysokého standardu 1908–
1918)
2.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy
2.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a
střední školy
2.3 Učebnice pro učitelské ústavy a vyšší obchodní školy
2.4 Shrnutí
2.5 Seznam literatury a internetových zdrojů
3. Finanční matematika na středních školách v období první republiky (rozvoj kvalitního dědictví 1918–1939)
3.1 Učebnice pro obecné a měšťanské školy
3.2 Učebnice pro reálky, gymnázia, reálná gymnázia a střední školy
3.3 Učebnice pro učitelské ústavy
3.4 Shrnutí
3.5 Seznam literatury a internetových zdrojů
4. Finanční matematika na středních školách v
období Protektorátu Čechy a Morava (likvidace české inteligence 1939–1945)
Učebnice
4.2 Shrnutí
4.3 Seznam literatury a internetových zdrojů
5. Finanční matematika na středních školách v
období socialismu (devastace finanční matematiky 1945–1989)
5.1 První skupina učebnic
5.2 Druhá skupina učebnic
5.4 Shrnutí
5.5 Seznam literatury a internetových zdrojů
6. Současná pozice finanční matematiky na středních školách renesance finanční matematiky 1989–současnost)
Učebnice a sbírky pro střední školy
6.2 Učebnice a sbírky pro školy a veřejnost
6.3 Učebnice a sbírky pro základní školy
6.4 Praktický průvodce
6.5 Shrnutí
6.6 Seznam literatury a internetových zdrojů
Závěr
Summary
Seznam literatury a internetových zdrojů
Seznam použitých zkratek
Jmenný rejstřík
M. Melcer: Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy,
- Kód výrobku: Finanční matematika v českých učebnicích od Marchetovy reformy,
- Dostupnost: 1
-
490CZK
- Cena bez DPH: 490CZK