Profesní rozvoj učitelů

Starý, Karel - Dvořák, Dominik - Greger, David - Duschinská, Karolína

                brožovaná, 190 str., 1. vydání, vydáno: srpen 2012, doporučená cena: 200 Kč

                V zahraničních výzkumech, jejichž přehled mimo jiné najdete v této knize, se již delší dobu ozývá volání po tom, aby se účinky profesního rozvoje učitelů posuzovaly podle skutečných dopadů na výsledky jejich pedagogické práce. Informace o aktivitách profesního rozvoje učitelů v České republice jsou bohužel fragmentární, často chybí mezinárodní srovnání a pokud už nějaké existují, je jim věnována nedostatečná pozornost ze strany vzdělávací politiky. Spatřujeme v tom i jednu z možných příčin klesajících výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních.

Cílem knihy je přispět k odborné diskusi o kvalitě práce učitelů aktuálními informacemi o různých cestách jejich profesního rozvoje. Panuje shoda, že kvalitní přípravné vzdělávání může zajistit dobrý základ pro výkon učitelské profese, ale skutečného mistrovství lze dosáhnout až v průběhu profesní dráhy. Absence systematické podpory v profesním vzdělávání a jasných profesních perspektiv v podobě kariérního řádu nevytváří motivující prostředí pro profesní růst. Ukazuje se také, že tradiční pojetí profesního vzdělávání formou absolvování různých školení a kurzů je v současnosti doplňováno o nové formy, jako jsou sdílený odborný diskurs na pracovišti, mentoring či řízené samostudium, které čerpají z reflexe profesních zkušeností.

Na základě analýzy sekundárních i dílčích primárních pramenů si dovolujeme v závěru vyslovit určitá doporučení, na co by se v profesním rozvoji učitelů měl klást větší důraz a jaké formy podpory by to umožnily. Vhodnou kombinací vnější podpory učitele a vnitřní zodpovědnosti učitele za vlastní profesní zrání a předávání profesních zkušeností lze zvýšit kvalitu práce učitelů.

                  Předmluva

Úvod

1. Profesní rozvoj učitelů v kontextu legislativy a vzdělávací politiky

 

2. Teoretické předpoklady pro interpretace výzkumných zjištění

2.1 Edukace založená na důkazech

2.2 Scénáře budoucnosti školy a profesní role učitele

2.3 Konceptualizace efektivity učitele a efektivity výuky

2.4 Shulmanův komplexní model profesního rozvoje učitelů

 

3. Aktuální výzkumy profesního rozvoje učitelů

3.1 Systematický přehled článků v zahraničních odborných časopisech

3.2 Účinky profesního rozvoje učitelů na výsledky žáků

3.3 Vliv profesního rozvoje na znalosti, dovednosti a postoje učitele

3.4 Profesní rozvoj českých učitelů v národních a mezinárodních výzkumech

 

4. Kvalitativní analýza vzdělávacích potřeb učitelů

4.1 Individualizace a přechod ke kompetenčnímu modelu vzdělávání v české škole

4.2 Analýza názorů aktérů školního vzdělávání na vnímané potřeby podpory a dalšího vzdělávání

4.3 Shrnutí návrhů pedagogických pracovníků ke zkvalitnění profesního růstu

 

5. Příklady efektivní podpory učitelů v zahraničních vzdělávacích systémech

5.1 Vlámská komunita v Belgii

5.2 Nizozemsko

5.3 Anglie

 

6. Závěry a doporučení

 

Použitá literatura

Seznam tabulek a obrázků

Summary

Přílohy

Rejstřík

                I Předložená monografie s názvem "Profesní rozvoj učitelů - Podpora učitelů pro zlep-šování výsledků žáků" je pozoruhodným příspěvkem do poměrně živé diskuse, kterou v jed¬notlivých zemích vyvolávají poklesy úrovně výsledků žáků v mezinárodních srovnávacích testech (PISA, TIMSS). Autoři se tentokráte zaměřili na oblast profesního rozvoje pedagogic¬kých pracovníků a přínos tohoto rozvoje pro zlepšování výsledků učení žáků. Volbu této pro¬blematiky velmi oceňuji, neboť segment profesního rozvoje pedagogických pracovníků (v našich podmínkách obvykleji další vzdělávání pedagogických pracovníků) byl zatím vnímán spíše okrajově a výzkumy v této oblasti se zaměřovaly pouze na dílčí, až fragmentární aspekty celého tohoto komplexního a složitého fenoménu. Celou situaci, kterou se autoři monografie pokusili systematicky uchopit, v našich podmínkách komplikuje to, že v České republice ak¬tivně funguje 1260 poskytovatelů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, včetně po¬skytovatelů soukromých, neboť zejména díky přílivům finančních prostředků ze strukturál¬ních fondů EU se tento segment stává i komerčně zajímavým. Výsledkem tohoto "systému" je naprostá nesystematičnost profesního rozvoje pedagogických pracovníků, diametrálně odlišná kvalita jednotlivých poskytovatelů a jimi nabízených programů a kurzů, kterou navíc nikdo dostatečným způsobem negarantuje, a absence jakékoliv komplexnější evaluace efektivity takto pojatého profesního rozvoje. Nastíněním výchozí situace jsem se snažil ukázat, jak ne¬lehký úkol na sebe autoři celé monografie vzali, přestože deklarují, že ani tato předložená monografie nemá ambice uchopit problematiku v celé šíři. Hlavní snahou autorů bylo upozor¬nit na negativní aspekty profesního rozvoje pedagogických pracovníků v ČR ve světle zahra¬ničních zkušeností. Musím konstatovat, že tento cíl se autorům podařilo v podstatě naplnit a čtenáři se tak dostává do rukou dílo, které je v mnohém poučné, v mnohém inspirativní a v mnohém znepokojující, neboť poukazuje na problémy segmentu, který je podle výsledků zahraničních výzkumných studií jedním v podstatných činitelů zlepšování výsledků učení žáků, a který je přesto v našich podmínkách zasunut v jakési "šedé zóně", které je věnována jen malá pozornost, ať už z hlediska decizní sféry nebo z hlediska seriózních výzkumů.

 

Z recenzního posudku: Doc. PhDr. Jiří Škoda, Ph.D.

Kniha je sama o sobě velmi dobrým informačním zdrojem, kde čtenář na jednom místě nalezne informace, které by jinak musel čerpat z řady různých pramenů. Prakticky každý uživatel si v ní najde oblast, která ho nejvíce zajímá, se kterou se potřebuje podrobněji seznámit. Proto ji lze doporučit jak učitelům a ředitelům z praxe, tak studentům učitelství, ale zejména odborníkům, kteří se podporou učitelů profesionálně zabývají. Stranou by neměli zůstat ani aktéři vzdělávací politiky ČR. Jednotlivá témata se mohou stát výzvou také pro výzkumné pracovníky, považovala bych za velmi cenné orientovat další empirická zkoumání nastaveným směrem.

 

Z recenzního posudku: Ladislava Šlajchová

 

Napsat recenzi

Poznámka: Nepoužívejte HTML tagy!
    Špatný           Dobrý

Profesní rozvoj učitelů

  • Kód výrobku: Profesní rozvoj učitelů
  • Dostupnost:
  • 200CZK

  • Cena bez DPH: 200CZK