Učitelé na vlnách transformace Moree, Dana
brožovaná, 186 str., 1. vydání vydáno: srpen 2013
Transformující se společnost prochází změnami na mnoha úrovních. Těmi hlavními dvěma jsou změny ve strukturách a kultuře společnosti. Jak se však tyto velké změny promítají do životů jednotlivců a malých společenství? Kniha Učitelé na vlnách transformace se snaží přispět k porozumění těmto otázkám pomocí exploratorního výzkumu na dvou školách v menším městě ve středních Čechách. V obou školách sleduje autorka osudy dvou generací učitelů. Při rozhovorech s učiteli, vedením i rodiči se zaměřuje na oblast vztahů, hodnot, sdílených příběhů i symbolického a rituálního světa – tedy na kulturu školy.
Poděkování
Předmluva
1. Transformace a prostředí škol ve světle současných teorií
Transformace jako restrukturalizace a rekulturace
Vzdělávací systém na křižovatce mezi minulostí a budoucností
Kultura školy
2. Proč a jak zkoumat transformaci kultury školy aneb o metodách
Rozhovory jako hlavní metoda
Co neřekli respondenti aneb Studium dokumentů
Rodiče a děti
Výzkumník jako bývalý žák
3. O Remízku a jeho prostředí
Město Remízek
Příběhy škol Kaštan a Lípa
Respondenti
4. Učitelé vypráví o svých školách
Školy Kaštan a Lípa před rokem 1989
Co a jak se učilo
Učitelé jako funkcionáři
Učitelé jako posuzovaní posudkáři
Dilemata aneb Za čím si učitelé stáli a nestáli
Vztahy mezi učiteli
Rok 1989
Brož - nový ředitel školy Kaštan
Události 1989 ve škole Kaštan
Zemánková - ředitelka na škole Lípa
Události 1989 ve škole Lípa
Co se změnilo po roce 1989
Společnost se změnila
Co reforma dala a vzala
Změnily se děti i rodiče
Učitelé po kocovině
Role školy ve společnosti
Kudy vede cesta dál?
5. Diskuze a závěry
Učitelé na pozadí historických a společenských změn
Dilemata učitelů před rokem 1989 a po něm
Transformace a změna kultury školy
Transformace a změna pojetí školství
Kudy ven z bludného kruhu
Doslov Literatura
Zákony a dokumenty
Summary
Rejstřík
Domnívám se, že D. Moree přináší na základě
teoretických i praktických znalostí tématu i doby vlastní neotřelé pohledy.
Publikace přináší nesmírně bohatý a cenný materiál a celková stavba publikace
je velmi dobře, a je znát, že i dlouhodobě, promyšlena.
Za velmi originální považuji
vedení výzkumu paralelně na dvou školách (Lípa, Kaštan). Autorce zde pomohla
nejen znalost prostředí, ale i jakýsi imanentní dar získat pro projekt celou
řadu narátorů.
Na tomto místě nemá asi velký
smysl diskutovat o ohromném materiálovém, ale i myšlenkovém přínosu
jednotlivých kapitol, ale jen bych rád podotkl, že i v našich, společensky
siřeji koncipovaných projektech docházíme k podobným výsledkům jako D. Moree ve
své práci, např. že hraničním rokem pro jejich evaluaci minulosti a přítomnosti
je rok 1989, už tedy ne např. rok 1968 či jakýkoli jiný předěl (tady i proto,
že pamětníků okupace, Mnichova zřetelně ubývá).
I když je celá práce skvělá,
nad již vysoký průměr z mého pohledu vyčnívají kapitoly o Dilematech, která
ukazuje celou škálu postojů, a to vše s nápaditou interpretací a kapitola
věnující se změnám po roce 1989, kde autorka nabízí celou řadu skvělých
příkladů, kde analyzuje mnohdy, jen na první pohled různé protimluvy, kdy se
učitelé od minulosti distancují, ale na druhé straně si některých "hodnot"
váží (kázeň, řád, vztahy...). Stejně jako v našich publikacích (Centra orální
historie) je i zde patrné, že člověk, který nesouhlasí se vším a kritizuje
některé aspekty které nová doba (neoliberální ideologie) přinesla a přináší,
ještě nemusí být komunistou či nostalgikem, jak někdy naše média v ahistorické
zkratce uvádějí. Zajímavé jsou bezpochyby v knize uvedené a citované postřehy,
jak se učitelé humanitních předmětů dívají na tzv. nový výklad dějin, občanské
nauky, literatury atd.
Kapitola dotýkající se
degradaci školství je smutné, ale pravdivé čtení, stejně jako velmi zajímavý a
zatím jen málo frekventovaný postřeh o sociální nerovnosti dětí v dnešních
poměrech.
Z recenzního posudku: Prof.
PaedDr. et Mgr. Miroslav Vaněk, Ph.D.
Autorka si pro svou knihu Učitelé na vlnách transformace
vybrala
prostředí menšího města nedaleko Prahy, kde se nacházejí dvě středně velké
školy, aby se zde učitelů tázala na jejich prožívání přerodu společnosti,
přechodu od totalitního k demokratickému režimu. Popis transformace vzdělávání
v ČR po pádu železné opony byl dosud reflektován spíše z teoretické a makro či mezzo
roviny, popis toho, jak změnu režimu prožívali nejen jednotliví učitelé, ale
celé učitelské sbory, dosud chyběl. Tím je kniha zajímavá a obohacující. Silnou
stránkou knihy tak je autobiografické vyprávění učitelů (orální historie),
které není popisem skutečnosti či faktografickým záznamem, ale je reflexí
minulého režimu s odstupem času a znalosti následného vývoje společnosti; jedná
se o racionalizovanou výpověď jednotlivých subjektů. Jak autorka sama v knize
zdůrazňuje, vrátit se k tomu, jak učitelé žili a jednali v době socialismu,
nebylo pro respondenty snadné a mnozí účast na výzkumu z tohoto důvodu odmítli.
Získaná svědectví a - více či méně - reflektované výpovědi o tom, jak minulý
režim ovlivňoval realitu každodenního fungování škol a zasahoval do životů
jednotlivých učitelů, jsou zásadním přínosem knihy nejen pro současnou, ale
zvláště pak pro budoucí generaci. Není překvapivé, že s touto prací přichází
autorka, která dobu, o které učitelé vyprávějí, prožila ve školních lavicích. I
to ji umožňuje určitý odstup, a přestože rozhovory provádí ve městě, kde
vyrostla a na škole, kterou sama navštěvovala, daří se ji využívat výhod
znalosti prostředí a přitom držet jistou míru nestrannosti a odstupu.
Výpovědi jednotlivých učitelů nepřinášejí žádná
překvapivá zjištění, nic, co by neprožívali i jiní, nebo zásadně nové
interpretace a pochopení "minulého režimu", zachycuje však jeho
podobu plasticky, a svým popisem tak brání zjednodušenému černo-bílému vnímání
minulosti. Sepsání těchto pamětí však umožňuje konzervovat to, co v mysli mnoha
pamětníků zůstává, ale z kolektivního vědomí se vytrácí.
Autorka se zaměřila na dilemata, která jednotliví
učitelé řešili ve vztahu k režimu a pak především oním přechodem, obdobím na
švu mezi režimem minulým a nově přicházejícím, který na jedné škole proběhl bez
větších otřesů, zatímco pro druhou školu znamenal revoluční převzetí moci
jednou skupinou učitelů na úkor jiné a vedl k narušení vztahů v učitelském
kolektivu. Dílčí dramata a vykreslení postav se vší problematickou legitimitou
jejich konání v době minulé i v období přerodu společnosti je dobře podáno a
pro čtenáře představuje poutavou četbu. Poutavé jsou jak výpovědi samotných
učitelů, tak i jazyk doprovodných komentářů autorky. Bohužel se nepodařilo
kromě výpovědí samotných učitelů a dílčích záznamů z místní kroniky získat
mnoho dalších zdrojů k popisu minulosti, což však není chybou autorky. Zvláště
pak je škoda, že se nedochovaly žádné "kádrové posudky na žáky" ani
mnoho jiných dokumentů z doby minulé. Některé dílčí ukázky nabídli samotní
učitelé (např. ukázky z podkladů na vlastní kádrový posudek učitelky
zpracovávané pro soudruha ředitele), žel více dokumentů se autorce nepodařilo
získat. Do budoucna můžeme doufat, že v jiných místech se některé tyto
dokumenty podařilo uchovat a mohou být podkladem pro podrobnější pohled
historiků na to, jak komunistický režim ovlivňoval chod škol. Může to ukazovat
i na skutečnost, že byl již nejvyšší čas s podobnou prací přijít, neb s dalším
postupem času bude méně a méně pamětníků a zachovaných dokumentů ještě méně.
Učitelé na vlnách transformace Moree, Dana
- Kód výrobku: Učitelé na vlnách transformace Moree, Dana
- Dostupnost: 1
-
220CZK
- Cena bez DPH: 220CZK