Kázeňské problémy ve škole
Kázeňské problémy ve škole
Autor: Bendl Stanislav doc. PaedDr Ph.D.
Počet stran:
Datum vydání: 26.9.2012
V řadě zemí, zejména anglosaských, vedla neúnosná míra kázeňských problémů ve školách spolu se složitostí fenoménu kázně ke konstituování pedagogické subdisciplíny zvané „Classroom Management“.
Publikace nahlíží na kázeň jako na komplexní fenomén, poukazuje na souvislosti kázně a společenskovědních disciplín, zejména pedagogiky a psychologie. Zabývá se vazbami mezi společností, školou a kázní, poukazuje na dobovou a společenskou podmíněnost kázně i na transkulturní rozdíly v oblasti chování a oceňování osobnostních vlastností. Publikace pohlíží na kázeň jako na antropologickou konstantu. Prezentuje kázeň jako nástroj ochrany žáků a učitelů ve školách. Analyzuje funkce kázně ve škole a ve společnosti, poukazuje na nutnost reinterpretace pojmu kázeň ve vztahu k současné době. Podává přehled technik, pomocí kterých lze diagnostikovat projevy školní (ne)kázně. Velká pozornost je věnována kázni z pohledu psychologických směrů a škol. V knize jsou představeny jak specifické kázeňské programy zahraniční provenience, tak autorův návrh opatření na podporu kázně ve školách. Důraz je kladen na myšlenku, že účinné řešení (ne)kázně není věcí jednoho dílčího či izolovaného opatření, nýbrž vyžaduje komplexní přístup.
OBSAH
1 Úvod
1.1 Je to náročné, ale jde to aneb Ukázka opatření k nápravě nekázně
2 Společnost – škola – kázeň
2.1 Zemědělské, sběračské a lovecké společnosti
2.2 Transkulturní (interkulturní) rozdíly v chování a oceňování osobnostních vlastností a v rodinné výchově
3 Funkce kázně ve škole a ve společnosti
3.1 Funkce kázně ve společnosti
3.2 Funkce kázně ve škole
3.2.1 Kázeň jako ochrana dítěte ve škole
4 Vymezení kázně
4.1 Školní kázeň
4.1.1 Soudobá interpretace kázně
5 Projevy nekázně
5.1 Činy sporné z hlediska kázně ve škole
5.2 Legendarizace minulosti
5.3 Nekázeň jako pozitivní jev
6 Diagnostika (ne)kázně
6.1 Pozorování
6.2 Škálování
6.3 Dotazník
6.4 Analýza školní dokumentace
6.5 Projektivní techniky
6.6 Rozhovor (interview)
6.7 Akční výzkum
7 Příčiny nekázně
7.1 Příčiny, nebo faktory?
7.2 Není žák jako žák aneb Princip svobodné vůle
7.3 Kombinované faktory
7.4 Metoda pokusu a omylu
7.5 Přehled faktorů, které se mohou podílet na nekázni žáků
7.5.1 Schéma „kázeňských“ faktorů
7.6 Teorie „příčin“ neukázněného chování
7.6.1 Dreikursova teorie příčin rušivého chování
7.7 Které faktory má učitel ve své moci?
8 Kázeň prizmatem psychologie
8.1 Biologický přístup
8.2 Kognitivní přístup
8.2.1 Kellyho teorie konstruktů
8.2.2 Stadia morálního usuzování
8.2.2.1 Piagetův model chápání morálních pravidel dítětem
8.2.2.2 Kohlbergův model vývoje morálního usuzování
8.2.3 Teorie kognitivní disonance
8.3 Psychoanalytický přístup
8.3.1 Konfliktový přístup
8.3.2 Hypotéza frustrace – agrese
8.4 Fenomenologický přístup
8.4.1 Humanistická psychologie
8.4.1.1 Rogersova teorie osobnosti
8.4.1.1.1 Utváření sebevědomí dítěte
8.4.1.1.1.1 Coopersmithův výzkum utváření sebevědomí
8.4.1.1.1.2 Význam poznatků o utváření sebevědomí dítěte pro učitele
8.4.1.1.1.3 Podporování sebevědomí
8.4.1.1.1.4 Zjišťování sebevědomí
8.5 Behaviorální přístup
8.5.1 Klasické podmiňování
8.5.1.1 Role kognitivních faktorů v klasickém podmiňování
8.5.1.2 Příklady a důsledky klasického podmiňování ze školního prostředí
8.5.2 Operantní podmiňování
8.5.2.1 Thorndikův zákon účinku
8.5.2.1.1 Čtyři podmínky navození sociálního učení u člověka
8.5.2.2 Skinnerovy experimenty
8.5.2.3 Averzivní podmiňování
8.5.2.3.1 Potrestání
8.5.2.3.2 Útěk a vyhýbání se
8.5.2.4 Operantní podmiňování a kognitivní faktory
8.5.2.4.1 Fenomén naučené bezmocnosti
8.5.2.5 Příklady a důsledky operantního podmiňování ze školního a rodinného prostředí
8.5.2.6 Principy operantního učení (behaviorální techniky) pro výchovu ve škole
8.5.2.7 Modifikace chování (techniky založené na operantním podmiňování)
8.5.2.7.1 Techniky modifikace chování ve škole
8.5.2.7.1.1 Pravidlo vyhasínání a jeho aplikace
8.5.2.7.1.2 Pravidlo tvarování (formování) a jeho aplikace
8.5.2.7.1.3 Programy zpevňování (posilování) a jejich aplikace
8.5.2.7.1.4 Pravidlo generalizace a jeho aplikace
8.5.2.7.1.5 Pravidlo rozlišení (diskriminace) a jeho aplikace
8.5.2.7.1.6 Pravidlo modelování (napodobování) a jeho aplikace
8.5.2.7.1.7 Pravidlo přesycení (nasycení) a jeho aplikace
8.5.2.7.1.8 Systematické posilování a jeho aplikace
8.5.2.7.2 Počáteční obecný postup v oblasti modifikace chování ve škole
8.5.2.7.3 Shrnutí k technikám modifikace chování
8.5.3 Sociální učení
8.6 Vztahy mezi jednotlivými psychologickými přístupy
8.6.1 Eklektický přístup
8.7 Interiorizace a exteriorizace aneb Cesta k ideální kázni
9 Východiska školní kázně
9.1 Portrét ukázněného žáka
9.2 Respektování potřeb dítěte a jejich harmonizace s potřebami spolužáků, požadavky školy a společnosti
9.3 Prospěšnost kázně
9.4 Naplňování práv dítěte
9.5 Dosažitelnost kázně
9.6 Přirozenost nekázně
10 Podmínky nutné a postačující aneb Úskalí technologie výchovy
11 „Vědecká“ doporučení jdoucí proti sobě
11.1 Akční zóny prostoru školní učebny
12 Opatření na podporu kázně ve škole
12.1 Kázeňské (výchovné) zásady
12.1.1 Zásada jednotného postihu aneb Chybný výklad spravedlivosti
12.1.2 Nárys kázeňských zásad
12.2 Návrhy na podporu kázně ve škole
12.2.1 „Americký“ návrh aneb Mezinárodní kompilace
12.2.2 Vlastní návrh řešení kázně ve škole
12.2.2.1 Výchova ke kázni aneb Prevence a náprava nekázně
Kázeňské problémy ve škole Bendl Stanislav doc
- Kód výrobku: Kázeňské problémy ve škole Bendl Stanislav doc
- Dostupnost:
-
320CZK
- Cena bez DPH: 320CZK