Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti Jürgen Habermas
Jedna z mála klasických knih z oblasti sociální filosofie 20. století, v níž autor zkoumá vznik, přeměnu a rozklad měšťanské veřejnosti v souvislostech vývoje moderní společnosti.
Publikace vychází v novém vydání v lehce upraveném překladu Aleny Bakešové a Josefa Velka.
Překlad: Alena Bakešová, Josef Velek
ISBN 978-80-7007-718-4
394 stran, brožovaná
Doporučená prodejní cena: 390 Kč
obsah
O dobrém špatnu 9
Obsah
PŘEDMLUVA K NOVÉMU VYDÁNÍ Z ROKU 1990 . . . . . . . . 13
I. Vznik občanské veřejnosti a její pojetí . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
II. Strukturální přeměna veřejnosti – tři revize . . . . . . . . . . . . . 23
III. Změněný teoretický rámec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
IV. Občanská společnost nebo politická veřejnost . . . . . . . . . . . 45
PŘEDMLUVA K PRVNÍMU VYDÁNÍ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
I. ÚVOD: PROPEDEUTICKÉ VYMEZENÍ
TYPU OBČANSKÉ VEŘEJNOSTI
§ 1. Výchozí otázka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
§ 2. K typu reprezentativní veřejnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Exkurs: Konec reprezentativní veřejnosti, ilustrovaný
na příkladu Viléma Meistera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
§ 3. Ke vzniku občanské veřejnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
II. SOCIÁLNÍ STRUKTURY VEŘEJNOSTI
§ 4. Základní nárys . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
§ 5. Instituce veřejnosti . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
§ 6. Měšťanská rodina a institucionalizace soukromí
ve vztahu k publiku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
§ 7. Literární veřejnost a její vztah k veřejnosti politické . . . . . . 113
10 O nekonečném špatnu
III. POLITICKÉ FUNKCE VEŘEJNOSTI
§ 8. Model anglického vývoje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
§ 9. Kontinentální varianty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
§ 10. Občanská společnost jako sféra soukromé autonomie:
soukromé právo a liberalizovaný trh . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
§ 11. Rozporná institucionalizace veřejnosti v občanském
právním státě . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144
IV. OBČANSKÁ VEŘEJNOST – IDEA A IDEOLOGIE
§ 12. Public opinion – opinion publique
– veřejné mínění: k prehistorii toposu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
§ 13. Publicita jako princip zprostředkování
politiky a morálky (Kant) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
§ 14. K dialektice veřejnosti (Hegel a Marx) . . . . . . . . . . . . . . . 188
§ 15. Ambivalentní pojetí veřejnosti v teorii liberalismu
(John Stuart Mill a Alexis de Tocqueville) . . . . . . . . . . . . . . . . 201
V. SOCIÁLNÍ PŘEMĚNA STRUKTURY VEŘEJNOSTI
§ 16. Tendence prolínání veřejné sféry a soukromé oblasti . . . . 215
§ 17. Polarizace sociální sféry a sféry intimity. . . . . . . . . . . . . . 227
§ 18. Od publika, které kulturu posuzuje, k publiku,
které ji konzumuje. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
§ 19. Rozmazaný půdorys: vývojové linie rozpadu
občanské veřejnosti. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
VI. Politická přeměna funkce veřejnosti
§ 20. Od žurnalismu soukromých pisatelů k veřejným
službám masmédií – reklama jako funkce veřejnosti . . . . . . . . . 261
§ 21. Princip publicity a jeho změněná funkce . . . . . . . . . . . . . 278
O dobrém špatnu 11
§ 22. Vytvořená veřejnost a neveřejné mínění:
volební chování obyvatelstva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
§ 23. Politická veřejnost v procesu sociálněstátní
transformace liberálního právního státu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 309
VII. K POJMU VEŘEJNÉHO MÍNĚNÍ
§ 24. Veřejné mínění jako fikce ústavního práva
– a sociálněpsychologické zrušení tohoto pojmu. . . . . . . . . . . . 325
§ 25. Pokus o sociologické vysvětlení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 334
Poznámka k 2. vydání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Odkazy na literaturu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
Jmenný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 361
Věcný rejstřík . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371
Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti Jürgen Habermas
- Kód výrobku: Struktur. přeměna veřej. Zkoum. kateg. obč. spol. J. Habermas
- Dostupnost: 2
-
390CZK
- Cena bez DPH: 390CZK